Je bent een wonder
29 januari 2017
Ze is niet ziek, ze is een danseres…
6 maart 2017

Meneer Cito ik heb als ex-juf een paar vragen voor u, vragen die mij al een hele tijd (na 22 jaar onderwijs) bezighouden. Graag lees ik per ommegaande uw antwoorden. Oja, u heeft een uur om mij van antwoorden te voorzien, zo werkt dat immers ook met uw beroemde toetsen. De tijd gaat NU in:

Vragen

  1. Weet u dat de bedoeling van de bedenker van de Cito-toets heel anders was dan die van u? En dat meneer de Groot -de oorspronkelijke bedenker- wakker ligt van uw inzet van zijn Cito-toets als instrument om de hoogte van vervolgonderwijs te bepalen?
  2. Denkt u nu werkelijk dat alle 12 jarigen met een moment-opname van een eindtoets Cito geholpen zijn om het juiste vervolgonderwijs te vinden? Is het goed om dit instrument voor 50 procent mee te laten wegen in het oordeel?
  3. Wist u eigenlijk dat er best wel gesjoemeld wordt met uw Cito-tussentoetsen? Gek toch, dat de laatste jaren de gemiddelde scores in Nederlandse scholen steeds hoger worden. Is het -met de wetenschap van sjoemelen- dan wel eerlijk om de normscores steeds weer omhoog te schroeven? En als gevolg daarvan leerlingen hoger moeten scoren en leerkrachten harder moeten werken? Wie zijn daarvan dan vooral de dupe denkt u?
  4. Bent u ervan op de hoogte dat, ten gevolge van de prestatiedrang om te voldoen aan de Cito-norm, leerlingen geweigerd worden bij de aanname op een school? Omdat een directeur bang is dat één of meerdere slecht scorende leerlingen het schoolgemiddelde naar beneden zullen halen?
  5. Waarom zijn alle toetsen eigenlijk zo talig? Zelfs de Cito rekentoets is 100 procent talig. Vindt u dat wel eerlijk voor de minder talige kinderen die misschien wel heel goed in rekenen zijn, maar dat in uw toetsen niet kunnen laten zien? Gewetensvraag: Gaat u met uw toets van alle leerlingen met ieder talent uit? Of richt u zich alleen op de leerlingen die sterk zijn in taal (en talig rekenen)?
  6. Waarom zijn uw huidige Cito-toetsen op Marktplaats te koop?
  7. Wist u dat Finland -zonder gestandaardiseerde toetsen- sinds jaar en dag volgens de PISA ranking in Europa ‘het beste’ onderwijs geeft? Hoe verklaart u dat?
  8. Weet u dat leraren de kinderen weken voor de daadwerkelijke Cito-toetsen oefenen met de vraagstelling van de Cito-toetsen en ze helpen met trucjes om de toets maar zo hoog mogelijk te scoren? Zinvol vindt u?
  9. Is het u bekend dat er speciale dure Cito-trainingen gegeven worden en dat dit alleen betaalbaar is voor de rijke kinderen in Nederland? Wat betekent dat voor de arme leerlingen in ons land? Eerlijk vindt u? Wist u dat de oorspronkelijk bedenker van de Cito-toets -meneer de Groot- juist het nobele streven had om een instrument te maken dat zou aantonen dat kinderen van arbeiders-gezinnen net zo’n hoog potentieel hadden als de rijkeluiskinderen? Mooi streven toch, maar wat komt er nu eigenlijk van zijn missie terecht?
  10. Weet u dat ten gevolge van het keurslijf dat Cito met zich meebrengt, veel kinderen school niet meer zo leuk vinden omdat ze keer op keer vooral ervaren waar ze niet zo goed in zijn? En onnodig met elkaar vergeleken worden op een zeer smal gebied? Wist u bovendien dat heel veel leerkrachten en schoolleiders afknappen (vindt u trouwens 21-25 procent burn-out in het onderwijs ook zo’n hoog cijfer?) op hun mooie beroep omdat ze ten gevolge van dit prestatiedenken dingen moeten doen waar ze helemaal niet achter staan?

Goed, dit waren de 10 vragen. En als toegift, omdat u zo houdt van het zinnetje ‘Meten = weten’ deze:

Zullen we eens meten hoe groot het Cito-draagvlak in het Nederlandse onderwijs is? Stel dat het minder dan 50 procent is, onvoldoende dus, zullen we dan afspreken dat u stopt met uw gestandaardiseerde, markt-economisch gerichte praktijken?

En zullen we dan weer oog gaan hebben voor onze kinderen, hun unieke talenten, hun vele andere manieren van leren? Zullen we ze dan niet – nee nooit- meer stoppen in een niet passende onderwijs mal? Zullen we dan van ‘passend’ onderwijs samen weer kloppend onderwijs gaan maken? Wilt u alstublieft ook Anders Wijs worden? Dan kunnen we het onderwijs ook weer Anders Wijs maken.

Meneer Cito, ik kijk uit naar uw antwoorden. Let wel, het is vijf voor twaalf. Denkt u nog eens goed na over uw antwoorden, kloppen ze werkelijk? Ik sta met de rode pen klaar. Ik ben namelijk zelf erg klaar met het afrekenmodel dat we hebben gecreëerd.

Een Anders Wijze groet van

Jellie de Roos

alias ‘Juf klapt uit de school’ (Titel van mijn boekje open over onderwijs, maar dan Anders Wijs)

www.anders-wijs.nl

16 Comments

  1. Lex Hupe schreef:

    De meeste vragen zijn voor de politiek, niet voor CITO zelf. Maar goed, even mijn bezwaar tegen cito is, dat het uitgaat van het kernidee dat kennis iets is dat a) door een autoriteit wordt vastgesteld (niet het lerende kind zelf dus) en b) vaststaat. Nu zijn er zeker dingen die vaststaan (1+1=2) maar kennis is een heel fluïde begrip. Kennis, inzicht, oordeel, overtuiging, inschatting, er zijn ontzettend veel nuances. Als je de hele ontwikkeling van een lerend kind verengt tot slechts die aspecten die 100% vaststaan en meetbaar zijn, dan misken je de veelzijdigheid van wat “ontwikkeling” is. Dat is een verschraling in het denken.

  2. Brenda schreef:

    Zo hik ik al jaren tegen de Cito toetsen van onze kinderen aan…. Kijk naar het kind denk ik dan steeds. Ze zijn allemaal zo verschillend, hoe meet je dat in een standaard test? Kijk naar het kind, benut hun talenten. Motiveer ze stimuleer ze. Duw ze niet in een keurslijf, kijk naar het kind. Maak geen massa producten van ze.

  3. Susanne schreef:

    Wat ontzettend helder en goed uit een gezet. Ik ben het volledig eens met de 10 beschreven punten (bezwaren).

  4. Anneke R schreef:

    Hier dit jaar voor groep 8 een andere eindtoets dan de Cito, jippie hoera.
    De overige Cito’s worden wel afgenomen maar meer ook om te kijken of de juffen de juiste stof aanbieden. De eerste jaren van onze oudste op de basisschool werd er nooit gesproken over uitslagen van Cito’s, dit omdat het vnl als een meet instrument werd gebruikt voor de onderwijzers.
    De laatste jaren wordt de uitslag van de jaarlijkse Cito wel vermeld met het rapport gesprek maar de boventoon is dat wat de kinderen laten zien in de klas/tijdens de lessen.

    En de eind cito (of welke andere eindtoets ook) wordt afgenomen als de kinderen al opgegeven zijn op de middelbare school.

    En het oefenen van het kunstje (het veelvuldig oefenen van cito’s) zegt niets over wat de kinderen kunnen maar is het herhalen van een geoefend kunstje.

    Ik weet dat de juffen van onze school graag een andere toets methode zouden gebruiken, vandaar dit jaar een andere toets

  5. Ellen schreef:

    Kanttekening: minder dan 50% is onvoldoende? Zullen we de 80% norm aanhouden?

  6. RiaRietjuh schreef:

    Tja,
    En voor mij als groep 3 juf……
    Ook daar Cito toetsen…..
    zijn methode toetsen niet voldoende?
    De huidige reken en taal methode zijn toch goed? Waarom dan toch ook nog de Cito?

  7. Natuurlijk mag er best getoets worden, maar niet om te zien hoe dit in verhouding met andere kinderen staat, maar om te doorgronden waar het kind in zijn leerproces is en wat het nodig heeft op dat moment.
    Geef docenten hun verantwoordelijkheid terug en stop met percentielscores waar de ‘norm’ aan gerelateerd is. Kinderen met elkaar vergelijken is on-menselijk, juist omdat geen enkel mens hetzelfde is (doet, leert, denkt, weet, reageert). Meneer de Groot had dat heel goed begrepen… de commerciële instelling Cito van nu NIET.
    Daarbij is er een paar jaar geleden een monopoliepositie ontstaan doordat Cito ook AVI heeft overgenomen van het KPC, waardoor ze het cirkeltje (inspectie-school-uitgevers-boekhandels-ouders-school-inspectie) in handen hebben. Geen van deze schakels kan dit doorbreken zonder commerciële gevolgen… en wil dit dus niet. Daar zou het Europese Hof eens naar moeten kijken!

  8. Ik zeg alleen: je verwoord wat ik denk en voel! Prachtig.

  9. Cito schreef:

    Bedankt voor je feedback, Jellie! Op veel van jouw vragen vind je het antwoord op onze website, maar natuurlijk vraagt jouw bericht om een uitgebreidere en persoonlijke reactie. En die geven we graag. Stuur je ons even een DM via Twitter of Facebook (via verschillende kanalen zijn we direct bereikbaar) met je telefoonnummer en wanneer je te bereiken bent? Dan geven we graag uitleg in een gesprek, hopelijk kunnen we een en ander voor je ophelderen.

    Groetjes, Sharon
    Webcare Cito

    • Jellie de Roos schreef:

      Dank voor je reactie Sharon van de Cito-webcare. Heel graag lees ik hier natuurlijk je heldere antwoorden. Het zou na 22 jaar vele frustraties fijn zijn dat je wat op kunt helderen. Vriendelijke groet, Jellie de Roos.

      • Cito schreef:

        Hallo Jellie, 22 jaar frustratie nemen we denk ik niet weg met een geschreven reactie onderaan jouw artikel. We gaan dus graag met jou in gesprek, zodat we met elkaar van gedachten kunnen wisselen. Neem je de uitnodiging aan? Stuur ons dan je telefoonnummer en laat even weten wanneer je beschikbaar bent.

        Groetjes, Sharon
        Webcare Cito

  10. Jellie de Roos schreef:

    Mevrouw Cito? Ik heb uw telefoontje niet ontvangen? Heel graag ontvang ik uw antwoorden. Vriendelijke groet Jellie de Roos

  11. Jellie de Roos schreef:

    Sharon? Mevrouw Cito? Ik wacht nog steeds op antwoord? Er zijn inmiddels al een aantal weken om!

  12. Het heeft geen zin om Cito op andere gedachten te brengen denk ik. Het is immers hun doel om controle op leerprocessen door overheden mogelijk te maken. Dat staat haaks op de ontwikkeling van vrije en zelfstandige mensen. Het is mijn ervaring dat het het beste werkt om CITO totaal te negeren en kind-gericht onderwijs te geven waar geen plek is voor CITO. Dat trekt ouders met kinderen aan die dit als vanzelfsprekend ervaren. Aandacht aan CITO geven werkt als kijken naar de vangrail.

  13. Wendy Tijssen schreef:

    Heb je al met Cito om de tafel gezeten en contact gezocht nav de uitnodiging om met hen van gedachten te wisselen? Bovendien nu een uitgelezen kans voor Cito voor verandering van hun systeem gezien de concurrentie die er is en gelukkig met nog meer komend schooljaar…

  14. Judith schreef:

    Haha heeft u al een antwoord van mevrouw webcare cito? Ik sta verder helemaal achter alle 10 bezwaren. Als kleuterjuf heb ik een bloed bloed hekel aan de cito!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *