10 redenen om talent op scholen te activeren
6 juni 2016

Ieder kind leeft en leert het beste vanuit zijn of haar eigen zijn en natuurlijke intelligentie(s). Waar Gardner uitgaat van acht intelligenties, werkt Anders-Wijs met een nieuw talentenmodel en gaat uit van maar liefst tien. Wanneer we werkelijk aan willen sluiten op de latente vermogens van ieder kind, zullen we in het (basis) onderwijs zowel onze kijkwijze op kinderen, het huidige instructiemodel als ook het curriculum naar behoren aan moeten passen. Pas dan kun je van niet meer ‘passend’ onderwijs werkelijk kloppend onderwijs maken. Wiskundeleraar Ignacio Estrada wist dit overigens al langer, hij verwoordde het op zijn eigen wijze zo:

blog-anders-wijs-quote

Hoewel rekenen bepaald niet mijn sterkste kant is geweest, weet ik na 22 jaar ervaring als leerkracht in het basisonderwijs het volgende wel:

Wanneer we ons op een reguliere basisschool vanaf groep 3 voor minstens 85 procent richten op cognitieve kennisoverdracht, het lesrooster uit 13 procent laten bestaan uit: leren door te doen, en tenslotte maar een luttele 2 procent aandacht geven aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, doen we geen recht aan een evenredige ontwikkeling van de Hoofden, Harten en Handen van onze prachtige leerlingen.

Benieuwd naar de 10 intelligenties waarmee het nieuwe onderwijsmodel Anders Wijs werkt?

Ik vertel je daar heel graag meer over in het volgende blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *