Geloof in jezelf
4 december 2017
Een gedachte die helpt…
12 februari 2018

www.anders-wijs.nl

www.anders-wijs.nl

Hoewel ik absoluut geen voorstander ben van de Cito-toets, hebben we er in onderwijsland wel mee te dealen. En vooral leerlingen kunnen als een berg tegen deze toetsen opzien.

Volgende week is het weer zover op veel scholen.

Zeker leerlingen die moeite hebben met de talige kant van de Cito-toetsen lopen tijdens deze halfjaarlijkse toetsing tegen hun talige onvermogen aan. Wist je namelijk dat zelfs de rekentoetsen erg talig zijn? Op de basisschool wordt er ondermeer gewerkt met de verhaaltjes-sommen: sommen waarin de uit te voeren rekenbewerking verstopt zit. Echter de CITO-toets rekenen is helemaal talig…. (wie heeft dat bedacht, zou je bijna afvragen…, maar goed dan kom je op het onderwerp van mijn eerdere blog ’10 vragen aan meneer CITO’)

In Bureau Anders Wijs kom ik vaak leerlingen tegen die hiermee extra moeite hebben, denk bijvoorbeeld aan leerlingen die erg beeldend zijn ingesteld, dyslectische leerlingen, maar ook leerlingen die minder talig zijn (maar wel andere talenten bezitten, die de CITO-toets niet meet) komen dan in de knoei. Zo zonde want er zijn wel manieren om deze bijzondere sommen beter te gaan begrijpen. Dit onderstaande stappenplan kan dan bijvoorbeeld erg goed helpen. Ik werk er regelmatig mee.

Vooral stap drie is lastig voor veel leerlingen met taal/leesproblemen. Want welke rekenwoorden horen nu eigenlijk bij welke bewerking? Kortom: welke som moet een leerling nou uitvoeren? Hieronder heb ik per woord de bijbehorende bewerking staan, er zijn vier hoofdgroepen:

Deze twee zaken oefenen geeft kinderen die minder talig zijn echt een betere basis. De tips maken namelijk gebruik van hun sterke kanten: het verbeelden van de informatie (zie ook stap twee). En stap drie geeft hen houvast: ze herkennen op een gegeven moment erg goed de rekenwoorden.

Op internet zijn overigens allerlei gratis voorbeelden te vinden van verhaaltjessommen. Zo kun je thuis -maar ook op school- met deze tips aan de slag. Doe dit overigens met mate, beter elke dag even 5 tot 10 minuten oefenen met verhaaltjes-sommen, dan ellenlange sessies inbouwen. Dat laatste raad ik ten zeerste af.

Ik hoop dat je met mijn blog een beetje houvast hebt gekregen voor de komende cito-rekentoets. Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust. Mocht jouw kind/leerling meer ondersteuning nodig hebben, dan ben je natuurlijk ook welkom op Bureau Anders Wijs.

Een vrijblijvende intake behoort tot de mogelijkheden.

Mail gerust naar info@anders-wijs.nl

In ieder geval, succes met deze Anders Wijze Cito-tips.

Jellie de Roos

www.anders-wijs.nl

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *